Tisdag

HLR


Idag slutade jag 11.30 så kom hem för 1 timme sen ungefär, inte helt fel :) Började dagen 08.30 med att ha psykologi följt av matte och omvårdnad. På omvårdnads timmen såg vi en instruktions film om HLR (Hjärt och lungräddning) samtidigt som vi utförde det på en docka, känd som "mini Anne". Det är mycket att tänka på och vi glömmer fort. Har du någon koll på hur en fullbordad HLR går till, inte? 
1. Reagerar personen på tilltal eller beröring? 
2. Andas personen? Lägg örat mot personens näsa och mun. Lyssna och känn om luft passerar igenom andningsvägarna. Se om bröstkorgen rör sig. 
3. Har personen någon puls? Känn efter med 2 fingrar på halsen.
4. När du kontrollerat oavstående punkter och inget är positivt så är det viktigt att du ringer ambulans och påbörjar HLR på en gång. 
5. Gör 2 inblåsningar genom att böja bak personens huvud och hålla för näsan. Därefter gör du 30 hjärtkompressioner genom att placera ena handen med handloven neråt mitt på bröstet och knyta den andra handen ovanför. Det är viktigt att du har raka armar när du påbörjar hjärtkompressionerna. Du får inte avsluta påbörjad HLR förränn ambulans är på plats. 
Lärde du dig något nytt? HLR är en viktigt egenskap som vi alla skulle behöva bära med oss, så nu när du lärt dig kan du göra nytta genom att lära andra, lycka till!
    De resterande timmarna som är kvar innan det är dags att sova ska jag ägna åt plugg och tv. Har nationellt prov i matte (del 1) imorgon och då gäller det att vara förberedd. Tänkte även förbereda inför kommunikationen på fredag då jag ska informera om polisyrket. Annars så är det Plastikkirurgerna samt Andra Avenyn jag ska se på tv ikväll :)

Kram Louise   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0