Dag 14

Dagarna går och vi har kommit fram till mitt sista inlägg med fokus på operationen. Naturligtvis kommer jag att nämna hur det går fortsättningsvis i kommande inlägg, men räkna inte med dagliga uppdateringar.
Idag vaknade jag med vetskapen om att jag inte blödit något mer, vilket kändes otroligt skönt. Dock så hade jag en ihållande smärta i halsen där på morgonkvisten men som efter smärtlindring blev hanterbar. Passade på att ligga ute i solen under dagen och mycket mer än så har jag inte gjort. Var på mors-dag middag hos farmor & farfar också, trevligt, men hade varit trevligare om jag hade kunnat äta normalt, men den dagen kommer. Svullnaden i halsen är nu i  princip borta, likaså de vita beläggningarna. Det känns fortfarande otroligt konstigt i halsen, vet inte hur jag ska förklara men jag hoppas att när tiden är inne så kommer allt att kännas normalt igen.
Även om jag fortfarande inte är helt återställd så kan de 14 dagar som gått sammanfattas som otroligt jobbiga och påfrestande, både fysiskt och psykiskt. Jag vill inte skrämma kommande patienter på nå vis men det här är helt klart något i sin egen klass som jag aldrig skulle utsätta mig för igen. Jag har hittills gått ner 8 kilo, jag har ingen som helst energi och jag kan inte ta en normal dusch utan att bli svimfärdig. På Tisdag är det en vecka kvar tills jag börjar jobba och jag känner bara vilken tid det kommer ta för mig att komma tillbaka till vardagen igen. Jag har fortsättningsvis tuffa dagar framför mig och jag hoppas verkligen att jag blir 100% återställd så snabbt som det bara går. Tack till er som har följt mina 14 dagar, och till kommande patienter: all lycka till! Och kom ihåg, varje berättelse är unik och individuell.

Mina hetaste tips till dig som ska opererara bort halsmandlarna:

* Ta din smärtlindring regelbundet, ställ larm på mobilen när tabletterna ska tas för bästa möjliga effekt.
* Oavsett hur ont det än gör, drick vätska, mycket och regelbundet.
* Var försiktig med vad du stoppar i dig, oavsett hur hungrig du än är. Undvik krydda över lag, bröd, tomater osv som lätt har negativ påverkan på såren. Mitt bästa mattips: snabbmakaroner och mosad potatis!
* Börjar du blöda färskt blod, tveka inte, ring!
* Det är okej att gråta! Det finns ingen som kan föreställa sig vad du ens går igenom som aldrig befunnit sig i samma situation.
* Ät isglass!

Kram Louise

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0